lördag 5 januari 2008

Gott Nytt År! säger Maria

Gott Nytt År på er! Och URSÄKTA mig att jag inte synts på ett tag här på sidan, men som också Sonja påpekade var det ju inte meningen från början att kursen skulle fortsätta så här länge just pga att vi vet med oss själva att det blir så fullt upp kring december, jul och nyår.
Men, vi fortsätter mer än gärna, och tyvärr blev det ju nu ett litet uppehåll i skapandet, men jag hoppas ni ursäktar och så tar vi itu med ny fart och ny kraft! Nytt år, ny dag, nya möjligheter!

Jag gav ju en del information i och med beställningen av smyckesmaterial från Slöjddetaljer(kika där igen), och har ni skaffat Karomail-pulvret och plattor från Erkinhalli är det nog bara att sätta igång och pröva sig fram! Sonja har satt ut en del länkar att inspireras av, så nu är det dags att knåpa ihop de egna mönstren och smyckesskapelserna. Slöjddetaljer har på sin hemsida också en del instruktioner och idéhäften att printa ut. Att googla på smycken kan vara en annan idé. Jag har dragit en del kurser i smyckestillverkning och deltagarna brukar bli riktigt kluriga snabbt – tyvärr har jag inga bilder från dessa kurser att sätta in här. Det gäller bara att sitta och ”pynja” en stund och kika på olika smyckens låsmekanismer och hur saker och ting kan fästas i varandra.

Här följer dock en beskrivning av emaljeringstekniken. När jag använder Karomailpulvret har jag ett vitt ark papper(ex kopieringspapper) under. Se bilderna här under.
Jag placerar plattan jag ska emaljera på arket och strör på Karomailpulvret jämt över plattan genom en tesil. Pulvret ska täcka plattan riktigt bra - alltså får täcket med pulver vara ganska tjockt och jämnt. Flytta försiktigt bort plattan till ett nytt ark om du ska använda flera färger. Överflödigt pulver som finns på pappersarket hälls tillbaks i Karomailburken. Nu placeras försiktigt schablonmallen på plattan (i mitt fall tårtpappersbiten) och man strör över nästa pulverfärg. Schablonen lyfts försiktigt bort och plattan förflyttas till elplattan täckt med aluminiumfolie.

Elplattan ska vara på 1/3 av sin kapacitet, i mitt fall alltså på 2:an då jag har 6 steg. Smältningsprocessen går ganska snabbt så kontrollera så du ser vad som händer, när det börjar smälta fast och när det är genomsmält. Om du har plattan för länge på spisen kan emaljeringen börja bubbla och bli ojämn eller gulna – brännas. Det vill vi ju inte – så en jämn blank yta eftersträvas och som sagt processen går ganska snabbt. Flytta sen bort den emaljerade plattan att kallna eller flytta hela aluminiumarket med plattan på.
Lite övning krävs speciellt i steget med schablonflyttandet, så att inte allt pulver ”skotas” till och mönstret försvinner, men strular det till sig kan man ju hälla bort pulvret och börja om...

Uppgiften är nu att skapa ett personligt smycke med bla emaljering, kanske hitta på ett eget mönster och skär ut i papper med papperskniv eller hitta någon färdig schablon att använda. Vill du göra runda små bollar kan jag rekommendera hålstansen. Lycka till - vi vill gärna snart se spännande mönster och lösningar! Fråga på om ni undrar över något!







4 kommentarer:

sonja sa...

Bara kommentar i förbifarten. Jag brukar bränna fast bottenfärgen före jag sätter på nästa färglager. För klumppiga lilla jag känns det säkrare då att jag inte suddar ut det undre färgpulverlagret. Men vet inte om effekten bli på nått vis annorlunda. Väll bara att testa och pröva. Trevligt experimenterande =) s.

lmtn sa...

Jag har köpt pulver från Slöjddetaljer och brickor från Erkin Halli. Det låter spännande. Det är väl dags att prova nån kväll. Återkommer med "resultatet" senare.

mariaw sa...

Härligt att vi är på hugget igen!!Väntar med spänning på resultat eller vidare frågor!

Sonja, jag tycker det blir lite jämnare yta om man smälter de olika färgpulvren samtidigt, men som sagt pröva på båda sätten..beror kanske också på vad man gör. Om det inte behöver vara en alldeles jämn yta kan det ju vara "säkrare" med Sonjas version.

sonja sa...

Jag ser också fram emot hurudana smycken det ska bli. Spännande!

Maria, du har säkert rätt i att det blir jämnare om man smälter allt på en gång.

s.