onsdag 28 november 2007

HEJ: JOHANNA

Intensivt... men har i alla fall fixat min krona + ett litet hjärta för att kolla tekniken. Imponerad! Jag borde bara få tid för att prova ngt. större projekt. Visste inte att det skulle bli sån hårdhet och stadga...
Fixade alltså stomme av järntråd, sedan silkespapper,2-3 lager och sist ungefär fem lager med brunt omslagspapper(hittade på posten) och vanligt tapetklister och erikeeper. Torkade ungefär på tre dagar. Jag har ännu inte hunnit måla den, provade bara lite försiktigt med guldspray...
När man som bäst hade behövt sin kamera blev den kvaddad i väskan:( ,knäppte istället med telefonen, MEN tyvärr, den har blivit dränkt:(:(:( ingen kontakt tillsvidare, så där lämnade bilderna...
Jag funderar fortfarande lite på den skrynkliga farbron du gjorde av mullbärspapper, teknik? Är den platt och målad eller struktur, hur fixar man bäst fina ansiktsformer och dylikt.
Skall ännu försöka fixa ngt. med mina uppblötta tidningspapper!
Ännu om kursen: hålls den inom vissa tidsramar eller?? med tanke på en viss långsam deltagare..

1 kommentar:

sonja sa...

Synd att du inte fick in några bilder, skulle ha varit så trevligt att få se. Men kanske senare så småningom... Men roligt att det lyckades och du låter nöjd med resultatet.

Om jag förstår du arbetsförklaring rätt så skulle du egentligen inte ha behövt sätta silkespappret i det där fallet. Men gjorde nog ingen skada heller. Enda gången man egentligen behöver sätta silkespapper är om man kascherar, klistrar pappret, i någon sorts form som behöver skyddas. Om man sätter på silkes enbart med vatten, utan lim, i ett par lager så hjälper det ju också till att pappersföremålet lossar från formen då man ska ta loss det.
Farbrorn i mullbärspapper är gjord i en gipsform. jag har först modellerat upp huvudet i plastilina/modellera, gjutit en 2delad gipsform på det. Formdelarna har jag sedan smörjt in med ett tunnt lager vaselin för att pappret inte ska limma fast i formen (samma funktion som silkepappret har i andra formar). Sedan har jag klistrat orangfärgat mullbärspappret i några lager i formdelarna. Mullbärspappret krymper mycket då det torkar. Där av blev ansiktet mycket skrynkligt trots att mitt ursprungligen modellerade ansikte inte var det. Då tog ut papersdelarna ut formarna var ju huvudet i två delar. Delarna klistrade jag sedan ihop och skarven doldes med påklistrat papper.
Om du bara vill ha ett ansikte så kan du göra en ansiktsmask med gipsbindor på någon som tillåter att du kladdar lite i ansiktet på dem. Gipsbindor köper du från apoteket. Klipp i par cenitmeters bitar och doppa i vatten och sätt på ansiktet. Kom ihåg att smörj nogrant in hela ansiktet på modellen med REJÄLT med vaselin och sätt plastfolie på ögon och ögonfransar och eventuell mustach/skägg. (Annars blir din modell inte riktigt glad på dej...)Två lager gipsbinda räcker. Ta av masken då stelnat. Klistra på hål vid näsan och dylikt. Smörj in gipsmasken med vaselin och klistra pappersbitar i den. Så får du ett naturalistiskt pappersansikte.
Blev en lång förklaring. Fråga upp om otydligheter!
s.