tisdag 2 oktober 2007

sonja -presentation

Hej!
Jag är alltså Sonja Backlund. Än så länge bosatt i Veikars i Korsholm, även om inom en snar framtid på väg in till centrum av Vasa, men har mina rötter i Nykarleby. Jag blev klar bildkonstmagister i våras från Konstindustriella Högskolan tillsammans med Maria. Våra studier där var på distans och bestod nästan enbart av nätstudier, så därför tror vi oss ha en viss erfarenhet av det här med kurser på nätet. Men det ska bli intressant att jobba med det från en lärarsynvinkel. Jag har från tidigare en examen som scenograf.

I dagsläget jobbar jag som lärare inom Grundundervisning i bildkonst i Vasa. Det vill säga det är kvällskurser i bildkonst för barn och unga i åldern 6-18år. Jag kommer i vinter också att ha en del timmar inom motsvarande undervisning inom hantverk, då främst med keramik. Jag undervisar också i scenografi i höst på scenkonstlinjen vid Svenska Yrkeshögskola. Så det blir en hel del undervisning på olika håll. Mitt arbetsrum kommer så småningom att finnas i Kasern14 på Kasernområdet i Vasa. Ni är hjärtligt välkomna in dit bara jag får ställt i ordning lite.

Utöver det jobbar jag fortgående då med olika konst- och hantverksprojekt. I denhär kursen kommer vi att ta upp olika papier mache-tekniker. Vilket är något som jag jobbat med i många olika repriser. Bilderna är från utställningsdockorna jag gjort till Österbottensmuseum i Vasa, där ansikten och händer är gjorda i papier mache och från en kurs i masktillverkning vid SYH scenkonstlinjen. Teknikerna inom det här området är sådana som jag främst kommit i kontakt med genom mina studier inom dockteater, där de ofta används eftersom det är ett mycket lätt och formbart material som dessutom är billigt och ger väldigt många möjligheter.




I kursbeskrivningen har vi också lovat ta upp olika smyckestillverkning. Då det gäller sådant har jag främst jobbat med ganska traditionella pärlsmycken med silvertråd. Dessa och en del andra mindre projekt kan man se bilder på min privata blogg.


Men jag ser med stor spänning fram emot denna kurs och hoppas vi alla kan få lära oss mycket av varandra.

sonja

Inga kommentarer: