tisdag 30 oktober 2007

JOHANNA, MELLANRAPPORT

Har nu bestämt mig, jag vill helt enkelt göra en krona- så därför uteblir närmare stiliseringar eller utvecklande av ideer..får ta det en annan gång. Kronan , ifall den lyckas utgör en del av ett projekt, tema Prinsessan på ärten.:)
Jag har nu fixat en stomme med järntråd,( hade säkert varit enklare att klippa i hönsgaller) och nu en dum fråga, skall själva stommen ALLTID tas bort ifall man väljer kascheringsmetoden??? I så fall är det väl alternativ 2 jag skall välja eller? (STORLEK: diameter dryga 20 cm,` taggarna` något högre).
Tänkte samtidigt också prova med en tavla med samma tema, har ännu inte funderat hur jag där skall gå till väga, prövar väl mig fram, det är lite svårt förrän man hunnit bekanta sig med metoden, men det verkar ju minsann finnas möjligheter. Skall nu försöka få hem material, så hörs vi.

1 kommentar:

sonja sa...

Helt ok att du gör en krona som hör till ett annat projekt som du håller på med.

Självklart att du inte behöver ta bort stommen då du kascherar. Tror att den egentligen kan både ge stadga och om du använder ett tunnare papper kan det ge en vacker struktur. Tror också att det är mycket smidigare att du kascherar det än att du försöker få fastklibbat pappersmassa på stommen. Massan passar kanske bäst då man gär ganska stora eller massiva objekt eller som det talas om i länken "Papier mach i Kasmir 1890" där de pressar pappersmassa ner i formar.

Jag vet inte riktigt hur du har tänkt din krona men jag skulle nog kaschera den direkt på stommen. Då har du också möjlighet att leka med olika typer av papper och strukturer om du vill det. Och du kan välja att göra den nästan transparent och lätt, eller mera massiv.

Tavlan skulle vara möjligt att göra med pappersmassa. Men beror också där på hurudant uttryck du tänkt dej. Om du jobbar med den grund av massa där kan du ju trycka ner andra föremål ock material i den. Men ränka med att massan kan krympa en del då den torkar. Att kaschera fungerar nog också, men som sagt bara beroende på hurudant resultat och uttryck du tänkt dej.
Det är svårt att förklara, men titta bilderna som finns på de olika länkarna och testa lite olika möjligheter själv.
lycka till
väntar med spänning på att få se och höra mera hur det vidareutvecklas =)
s.