tisdag 2 oktober 2007

maria westerlund

Halloj!
Mitt namn är Maria Westerlund! Jag är insyltad i allt möjligt, speciellt allt som börjar på k ... konst, kultur, kreativitet – en härlig söt och lite syrlig sylt! Jag har alltid varit intresserad av att fixa, forma, skapa och kreera, så efter ett mellanår efter gymnasiet blev det konststudier vid Svenska Yrkeshögskolan och bildkonstlinjen i Nykarleby. Lite tog nog detta beslut emot då jag är född i Kovjoki och således har gått i skola i Nykarleby, men jag valde mellan studier i konstvetenskap längre bort och detta och är väldigt nöjd med mitt val. Att först hitta sitt egna uttryck och senare läsa konstvetenskap var ett bra val! Och fast jag var lite trött på Nykarleby, så öppnade sig en helt annan värld genom studierna vid bildkonstlinjen.

Vid sidan om studierna undervisade jag på Konstskolan för barn och unga, vilket jag fortsättningsvis gör. Ett härligt inspirerande kvällsjobb som jag inte kan lämna! Att undervisa kom att bli viktigt för mig och jag fortsatte efter avslutade bildkonstnärstudierna att jobba främst i högstadier och gymnasier som bildkonstlärare. Jag studerade även pedagogik och konstvetenskap via Öppna högskolan. Jag har under flera år dragit olika typer av kreativa kurser och projekt. Kurser i Arbis har bland annat behandlat foto, videoredigering, betonggjutning, smyckestillverkning, måleri osv. Projekten har främst rört konst och undervisning samt lärarfortbildningar. I våras avslutades också mina studier vid Konstindustriella högskolan och jag kan nu titulera mig konstmagister, dvs. behörig bildkonstlärare. Härifrån känner jag Sonja! I höst har jag inlett mitt nya jobb vid Svenska Yrkesinstitutet och Svenska Yrkeshögskolan i Nykarleby – det vill säga nu är det konst och undervisning för hela slanten...och tillbaks i Nykarleby, men jag bor iallafall i Jakobstad ;)!

Mitt egna konstnärliga skapande berör främst oljemåleri, men jag arbetar också gärna tillsammans med andra konstnärer med utställningar och projekt, foto- och videoinstallationer. Samtidskonsten intresserar mig och speciellt dess möjligheter att arbeta mera samhällsinriktat, vilket jag också fått fortbildning i de två senaste åren. Genom denna utbildning har vi ex gjort projekt tillsammans med en grupp utvecklingsstörda konstnärer i Luxemburg och vid ett rehabiliteringscenter för drogmissbrukare i Dublin.

Bilderna ni ser är jag (med en ovanligt tillknäppt min – jag är annars oftast glad!) som ”fastnat” i en sliten färgpalett, en av mina oljemålningar(120x132 cm) i serien ”Transparens” och ett halsband i silver och emalj i min smyckeserie ”Smycka”.



Jag hoppas detta blir en intressant kurs!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ej vittu Maria