torsdag 18 oktober 2007

Uppgift 3

Uppgift 3 är att du tittar på din stilisering från den tidigare uppgiften och funderar hur du kan använda den som inspirationsmaterial för ett föremål i papier mache. Det kan vara ett nyttoföremål eller ett rent prydnadsföremål. Du kan använda stiliseringen som grunden för ett mönster på föremålet eller som grund för formen på föremålet i stort.

Jag utgick från min klematisblomma och till först tänkte jag mig att den formen kunde ligga till grund för en ljuslykta som skulle komma att kombinera olika tekniker:




Men då jag tänkte vidare kom kronbladens form att fängsla mig mer och mer, och jag skissade en skål som skulle ta fram det på något vis. Skålen skulle göras i ganska tjock och stadig papier mache. Eventuellt för att få fram de vridna formerna kunde man kaschera pappret på en stomme av metallnät. Skålen skulle stå på fötter inspirerade av blommans ståndare. Möjligen gjorda av papper kascherat på järntråd. Blombladen kunde också göras halvtransparanta genom att använda mullbärspapper eller liknande kascherat på en färdig skål som gjutform. Men mycket lim så skulle den nog bli tillräckligt stabil också utan ytterligare armering. Eventuellt kunde ytan behandladlas med någon form av stadig lack till slut.



Men då jag ytterligare tänkte vidare hur jag ytterligare kunde stilisera blommans form i ett föremål så kom en ide upp av ett fat i kompakt papier mache. Där kronbladen målas på ytan inuti skålen. Eventuellt kunde de kascheras in från början med ett annat papper. Blommans ståndares form skulle finnas på utsidan av skålen i form av utstående ringlande linjer som sticker upp ovanför kanten. För att få de utstickande ’topparna’ stabila kunde de behöva armeras med järntråd. Ytan i en skål av det här slaget kan göras fukttålig med båtlack eller liknande.





Det lönar sig ofta inte direkt stanna för den första iden man får, utan att skissa ner den iden, men sedan försöka tänka vidare hur man kunde göra saken på något annat vis. Då vidareutvecklas tanken och ofta föds ännu intressantare idéer. Möjligheterna är många.

Planera ert föremål inspirerat av er stiliserade form. Sätt in skisser på bloggen och berätta hur ni tänkt förverkliga föremålet rent praktiskt. Om ni inte vet hur ni exakt ska göra så hjälper jag och Maria gärna till och ger förslag och råd. Sedan är det bara att börja tillverka föremålet vart efter hand. Sätt gärna in bilder och berätta för oss andra hur arbetet fortskrider. Så kan vi kommentera, inspirera och hjälpa varandra.

sonja


Inga kommentarer: